5/19/2021

Fact Check: No (again), that is not Obama's birth certificate from Kenya - News - The Florida Times-Union - Jacksonville,...

l @he Florida Times-Lnion

jacksonville.com

Fact Check: No (again), that is not Obama’s
birth certificate from Kenya

By Carole Fader
Posted Aug 8, 2010 at 4:27 AM

Many Times-Union readers want to know:

A copy of President Barack Obama’s Kenyan birth certificate has been e-
mailed to me, proving that he was not born in the United States. Should I

believe it?

You certainly can believe what you like, but the widely circulated Kenyan birth

certificate is a fake.

[t surfaced back in August 2009, when one of the chief organizers of the so-called
birther movement, attorney Orly Taitz, released the document showing that
“Barack Hussein II” was born to Barack Hussein Obama and Stanley Ann
(Dunham) Obama in August 1961 in Mombasa, Kenya. But the purported birth
certificate quickly raised many questions, as reported by various media and fact-
finding groups, including Snopes.com, a well-respected nonpartisan website that

confirms or debunks rumors and urban legends:

- The date on the document is Feb. 17, 1964, and shows it being issued by the
“Republic of Kenya.” History books show that Kenya was the Dominion of
Kenya in February 1964 and didn’t adopt the name Republic of Kenya until Dec.
12, 1964

- The age of Obama’s father is incorrect. Obama Sr. was born in 1936 and would
have been 24 or 25 years old at the time of his son’s birth, not 26 as listed on the

document.

- Mombasa is several hundred miles from Nyanza Province in western Kenya,
where the Obama family lived. Nairobi would have been a much closer large city

to take a woman about to deliver a baby.

https://www.jacksonville.com/article/20100808/NEWS/801247072

1/3


https://www.jacksonville.com/

5/19/2021

Fact Check: No (again), that is not Obama's birth certificate from Kenya - News - The Florida Times-Union - Jacksonville,...

- The number on the certificate is 47044. It would be a strange coincidence for
this exact number to show up: 47 was Obama’s age when he became president,

followed by the capital letter O (not zero) for his last name, followed by 44 for

the fact that he is the 44th president.

PolitiFact.com, a nonpartisan Pultizer Prize-winning project of The St.
Petersburg Times, e-mailed the purported Kenyan birth certificate to Salim
Lone, spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga, to see what he

thought.

Here was his three-sentence reply: “It’s a forgery. Kenya only became a Republic
in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not

needed.”

Then, according to PolitiFact.com, blogger Steve Eddy of California found on
the Internet an extremely similar birth certificate posted by Australian David

Jeffrey Bomford on a genealogy website.

Snopes.com points out the many features shared by the documents: the same
certificate number (7s 6d 495), the same book number (44B), the same page
number (5733) and the similarity of names - the registrar on the Australian
certificate is G.F. Lavender (or Levender; it’s hard to make out), and E.F.
Lavender on the Kenyan one, and the district registrar is J.H. Miller on the
Australian document and M.H. Miller on the Kenyan one. Even the creases in

the papers look just about the same.

Reporters from the ABC affiliate in Australia talked to Bomford, who said he had
nothing to do with the hoax.

“Oh I definitely confirm that the birth certificate was mine,” Bomford told ABC
as reported by PolitiFact.com. “That was quite easy to see ... even the style of the
birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify

that it's mine.”
Taitz responded that the Bomford certificate was created to discredit her case.

But even Joseph Farah, the founder of WorldNetDaily - the conservative website
that has trumpeted the birther movement’s efforts - ran a column stating that he

doubted the document was real, according to PolitiFact.com.

https://www.jacksonville.com/article/20100808/NEWS/801247072

2/3



5/19/2021

Fact Check: No (again), that is not Obama's birth certificate from Kenya - News - The Florida Times-Union - Jacksonville,...

Karl Rove, the former deputy chief of staff and senior adviser to President
George W. Bush and a conservative, also has said the certificate is likely a

forgery.

Still, PolitiFact.com e-mailed South Australian officials to get their take on the
Bomford certificate. The response came from Val Edyvean, Registrar of Births,

Deaths and Marriages for South Australia:

“It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate
onto a family history website and that the format was used by others to ‘create’ a
document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama.
As the South Australian man has now removed this image, and the date of his
birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do
not intend to add to speculation by commenting on details of either that

certificate or any aspects of it.”

Snopes.com brings up another “Kenyan birth certificate” for Obama that was
offered for sale on eBay by Lucas Smith in August 2009. It contains many of the

same flaws as the Taitz document.

Taitz tried to introduce the second document in one of her suits charging that
Obama was born outside the U.S. and thus is not qualified to be president. U.S.
District Judge Clay Land dismissed the complaint and said Taitz faced sanctions

if she continued to file such frivolous motions.

By the way, the Internet funsters haven't stayed away from this hoax,
Snopes.com points out. At the Republic of Kenya Birth Certificate Generator
website (kenyanbirthcertificate generator.com), you, too, can have your very

own registration of birth from Kenya.

carole.fader@jacksonville.com, (904) 359-4635

https://www.jacksonville.com/article/20100808/NEWS/801247072

3/3


mailto:carole.fader@jacksonville.com

